szkola

W pierwszy dzień wiosny odbył się szkolny etap X Wojewódzkiego Konkursu Poprawności Językowej „Mówię i piszę po polsku”. Organizatorem konkursu jest I Liceum Ogólnokształcące imienia Władysława Jagiełły w Krasnymstawie.

„Chodzi mi o to, aby język giętki
Powiedział wszystko, co pomyśli głowa…”
Juliusz Słowacki

Sprawne posługiwanie się językiem jest niezwykle trudne. Wiedzą o tym wszyscy. Istnieje kilka niezbędnych warunków osiągnięcia owej sprawności. Trzeba dbać o poprawność języka, stosowność stylistyczną, grzeczność, prawdę i szczerość oraz piękno wypowiedzi. Nie każdy jest w stanie osiągnąć mistrzostwo, ale każdy może mniej lub bardziej próbować zbliżyć się do ideału. Prawdziwym mistrzem słowa nazwiemy tego, kto nie tylko dobrze zna dany język, nie popełnia błędów, wie, jak dostosować swą wypowiedź do określonych warunków, używając języka, skutecznie osiąga zamierzone cele, ale również wysławia się pięknie, nie stroni od humoru, żartu, wzniosłości, dąży do prawdy, szanuje swego rozmówcę.

Organizatorzy konkursu pragnęliby przyczynić się do popularyzacji kultury języka polskiego, krzewienia polszczyzny poprawnej i pięknej. Szczegółowe cele konkursu to m.in.:
- działanie na rzecz szerszego udostępnienia edukacji klasycznej, edukacji patriotycznej, której wyznacznikiem powinna być dbałość o kulturę ojczystego języka,
- poznawanie polskiej kultury przez pryzmat szeroko pojętej nauki o języku,
- podnoszenie jakości edukacji poprzez działanie uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów
- wspieranie uczniów zdolnych w rozwijaniu i poszerzaniu własnych kompetencji językowych.

Zakres merytoryczny konkursu nie wykraczał poza zasady zawarte w: Wielkim słowniku poprawnej polszczyzny PWN, pod red. A. Markowskiego, Warszawa 2007 i nast., Wielkim słowniku ortograficznym PWN z zasadami pisowni i interpunkcji, pod red. E. Polańskiego, Warszawa 2006 i nast., Wielkim słowniku frazeologicznym PWN z przysłowiami, oprac. A. Kłosińska, E. Sobol, A. Stankiewicz, Warszawa 2005 i nast.

Eliminacje szkolne polegały na przeprowadzeniu dyktanda i rozwiązaniu testu z zakresu poprawności ortograficzno-językowej z uwzględnieniem frazeologii. Wzięło w nich udział czternaścioro uczniów z klas I – IV. Do etapu wojewódzkiego zakwalifikuje się dwóch uczniów z największą liczbą zsumowanych punktów z dyktanda i testu.