„AI for Inclusion” – sztuczna inteligencja w służbie edukacji włączającej.
Z radością informujemy, że II Liceum Ogólnokształcące im. Piotra Firleja w Lubartowie rozpoczęło realizację międzynarodowego projektu Erasmus+ „AI for Inclusion”. Projekt potrwa od października 2025 do grudnia 2026 roku i realizowany jest we współpracy ze szkołami z Grecji, Portugalii i Turcji.
Cele projektu
Projekt ma na celu wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji (AI) do tworzenia bardziej dostępnej, sprawiedliwej i nowoczesnej edukacji. Skupia się na wspieraniu uczniów z mniejszymi szansami – w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, z mniejszych miejscowości, z rodzin o niższych dochodach oraz dziewcząt, które chcą rozwijać się w dziedzinach STEM (nauka, technologia, inżynieria, matematyka).
Wśród głównych celów projektu są:
• rozwijanie kompetencji cyfrowych i znajomości AI wśród uczniów i nauczycieli,
• zwiększenie zainteresowania dziewcząt przedmiotami STEM,
• promowanieinkluzji i równości w edukacji dzięki nowoczesnym metodom nauczania,
• wymiana doświadczeń i dobrych praktyk między szkołami partnerskimi z różnych krajów Europy.
Planowane działania
W ramach projektu przewidziano szereg działań:
• międzynarodowe szkolenia nauczycieli w Grecji poświęcone wykorzystaniu AI w nauczaniu,
• warsztaty i zajęcia praktyczne w Portugalii dotyczące pracy z uczniami z trudnościami w nauce,
• program mentorski i spotkania z kobietami w nauce w Turcji – „AI for Girls in STEM”,
• międzynarodowe forum w Polsce, które będzie okazją do podsumowania działań i promocji efektów projektu.
Dodatkowo, szkoły wspólnie opracują Interaktywny Podręcznik „AI4Inclusion Manual” – cyfrowe narzędzie z praktycznymi scenariuszami zajęć i przykładami wykorzystania AI w nauczaniu włączającym.
Korzyści dla naszej społeczności
Projekt przyniesie wymierne korzyści:
• dla uczniów – nowe doświadczenia międzynarodowe, udział w zajęciach opartych na nowoczesnych technologiach, rozwój umiejętności cyfrowych, językowych i społecznych;
• dla nauczycieli – podniesienie kompetencji w zakresie wykorzystania AI w edukacji, poznanie innowacyjnych metod nauczania i pracy z uczniami o różnych potrzebach;
• dla szkoły – wzmocnienie profilu europejskiego, większa rozpoznawalność w środowisku lokalnym oraz rozwój współpracy międzynarodowej.