20250528 125914

W dniu 28 maja 2025 roku uczniowie klas 2B oraz 3D II Liceum Ogólnokształcącego w Lubartowie wzięli udział w warsztatach edukacyjnych zorganizowanych na Uniwersytecie Medycznym w Lublinie. Zajęcia miały na celu przybliżenie uczestnikom praktycznych aspektów nauk chemicznych i farmaceutycznych oraz rozwijanie ich zainteresowań naukami przyrodniczymi.

Uczniowie klasy 2B uczestniczyli w dwóch ciekawych warsztatach: „Detektywi w farmacji” oraz „Kwaśne czy nie? Nauka o pH na talerzu”. Podczas pierwszych warsztatów „Detektywi w farmacji” młodzież poznała metody wykrywania sfałszowanych leków i suplementów diety. Dowiedzieli się, że w fałszowanych lekach substancje czynne często zastępowane są innymi związkami o podobnym działaniu, co może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Zwrócono również uwagę na suplementy diety, które bywają nielegalnie wzbogacane o substancje lecznicze, np. leki stosowane w leczeniu cukrzycy. Uczniowie samodzielnie przeprowadzali eksperymenty mające na celu wykrycie obecności leków w suplementach, ucząc się tym samym praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy oraz uświadamiając sobie znaczenie kontroli jakości produktów farmaceutycznych.

W drugiej części zajęć, podczas warsztatów „Kwaśne czy nie? Nauka o pH na talerzu”, uczniowie badali pH różnych produktów spożywczych. Przy użyciu papierków wskaźnikowych i pH-metru określali odczyn roztworów popularnych substancji spożywczych, poznając w ten sposób ich właściwości chemiczne.

Dodatkowo uczestnicy wykonali samodzielnie eksperyment chemiczny znany jako „zegar jodowy”. Doświadczenie to polega na zmieszaniu kilku bezbarwnych roztworów, które po upływie określonego czasu nagle zmieniają kolor na ciemnogranatowy. Zmiana ta następuje gwałtownie i niespodziewanie, co sprawia wrażenie, że reakcja jest „sterowana zegarem”. Eksperyment został przeprowadzony przez uczniów według szczegółowej instrukcji przekazanej przez prowadzących i pozwolił im przećwiczyć umiejętność logicznego myślenia, obserwacji oraz dokładnego wykonywania czynności laboratoryjnych.

W tym samym czasie uczniowie klasy 3D uczestniczyli w warsztatach pt. „Wykrywanie grup funkcyjnych – reakcje probówkowe z zakresu chemii organicznej”. Podczas zajęć uczniowie samodzielnie przeprowadzali doświadczenia charakterystyczne dla różnych związków organicznych, mające na celu identyfikację obecnych w nich grup funkcyjnych, takich jak alkohole, aldehydy, ketony czy kwasy karboksylowe.

Eksperymenty te były niezwykle efektowne wizualnie – towarzyszyły im intensywne zmiany barw roztworów, a także osadzanie srebra na ściankach probówki, co miało miejsce podczas klasycznej próby Tollensa, służącej do wykrywania aldehydów. Uczniowie mogli zaobserwować m. in. powstawanie tzw. „lustra srebrowego”, co wywarło duże wrażenie i wzbudziło entuzjazm uczestników.

Wszystkie warsztaty były cennym doświadczeniem edukacyjnym, które w atrakcyjny sposób połączyło teorię z praktyką. Uczniowie mieli okazję nie tylko poszerzyć swoją wiedzę chemiczną, ale także rozwinąć umiejętności laboratoryjne i zobaczyć, jak fascynujący i różnorodny może być świat nauki.